الثلاثاء، 6 يناير 2009

عن البوليس المصرى والسى آى إيه وحرب فيتنام والمولوخية بالأرانب

النكتة دى ارسلها لى شقيقى من باكستان على على الإيميل، بس معرفش هو جابها منين:
أنا أتذكر لما كنا بنحارب فى فيتنام (ماهو أنا كنت قائد عسكرى كبير بس الزمن) وقعدنا أنا وزمايلى القادة العسكريين نولع لنا سيجارتين ونتجاذب أطراف الحديث على أقوى الأجهزة أمنية على الكرة الأرضية..طبعاً الجماعة اللى هناك أمريكان وكانوا عايزين يحصروا الأجهزة الأمنية الممتازة ما بين الFBI وبين الCIA والإتنين أمريكان..انا قلتلهم مينفعش الكلام ده وإن جهاز الأمن المصرى أقوى من دول كلهم..طبعاً مصدقونيش..أنا الجلالة خدتنى وقلتلهم طيب أنا مستعد أبعت رسالة SMS بنص جنيه لواحد حبيبى اوى فى الداخلية عندنا ، يبعت لنا فرقة شرطة مصرية ونعمل مسابقة بينها وبين الCIA والFBI بتوعكم وانا واثق من النتيجة لصالح شرطة مصر.. بس إنتو إتجدعنوا وهاتوا الCIA والFBI هنا فى فيتنام..طبعاً أنا قلت كدا على أساس إنهم مش هايعرفوا يجيبوهم.. ولاد الإيه جابوهم بجد (أنا أصدقائى العسكريين الأمريكان واصلين قوى)
طبعاً أنا مش أقل منهم.. رحت لكشك السجاير العمومى بتاع فيتنام وإتصلت بصاحبى بتاع الداخلية .. وقلتله يا خويا الأمر كذا كذا كذا.. وإحنا دلوقتى لازم نخش ونهزمهم.. بصراحة صديقى بتاع الداخلية كان قلقان شوية لأن الخصوم برضه مش ساهلين.. بس انا طمنته على العيال بتوعنا لما قلتله انا اللى هامسك المسابقة.. فراح بعتهم هما كمان..
المسابقة اللى عملتها كانت بسيطة خالص ومن وحى البيئة الفيتنامية..فيتنام مافيهاش أرانب فى الغابات بتاعتها.. انا رحت جبت أرنب بلدى (كنت جايبه أكله مع الملوخية لما الحرب تخلص) ووريته للتلات أجهزة أمنية المتنافسة.. وبعدها قلتلهم غموا عنيكم وأنا هاطلقه فى الغابة ونشوف تعرفوا تيجيبوه بعد قد ايه..
(طبعاً أنا مطلقتش الأرنب أصلاً علشان أسقطهم وأحسسهم بالعجز من ناحية.. ولأن الأرانب نادرة فعلاً فى فيتنام وكدا مش هاعرف أكل الملوخية بالأرانب مستقبلاً)
الCAI دخل أول واحد..طبعاً إنتوا عارفينهم الجماعة بتوع الCIA دول.. بتوع مولدر وسكالى وإكس فايلز والكلام الكبير ده..قعدوا يلفوا فى غابات فيتنام.. ويجيبوا عينات للفحص.. وشرحوا شجر ونباتات كتير قوى..وفى الآخر طبعاً ملقيوش حاجة فقدموا تقرير بعد 15 بحث قالوا فيه إن كائنات فضائية إختطفت الأرنب فى طبق طائر !!
الFBI دخل تانى واحد..طبعاً إنتوا عارفينهم الجماعة بتوع الFBI دول.. بتوع المطاردات على الطرق السريعة اللى لازم كل عربيات الشرطة تتدشدش وتخرب بيت المنتج وتخليه يلعن اليوم اللى خلاه يشغل فلوسه فى السيما والكلام ده..قعدوا يلفوا فى غابات فيتنام.. وولعوا فى أم الشجر علشان الأرنب يهرب قدامهم.. وقعدوا يعملوا سربنة علشان يخاف ويجرى..وفى الآخر طبعاً ملقيوش حاجة فقدموا تقرير بعد 15 يوم بحث قالوا فيه إن الأرنب ده زعيم من زعماء المافياً ونجح فى الهروب من حدود فيتنام إلى المكسيك بباسبور مزور..
جه بقى دور البوليس المصرى..أول ما شفت الفريق بتاع المخبرين بتاعنا وهما ماسكين الخرزانات وشنباتهم يقف عليها الكلب.. عنيا رغرغت بالحنين لوطنى (ماهو انا مصرى يا جماعة ودول أهل بلدى)رحت فى الخباثة كدا طلقت الأرنب اللى حيلتى فى الغابة قبل ما يدخلوا بعشر دقايق.. وضحيت بوجبة الملوخية بالأرانب فى سبيل نجاح بلدى وتصدرها وحرق دم الأمريكان..
البوليس المصرى دخل الغابة..هيه نص ساعة بس تحسبها على إيدك وطلعوا وهما ماسكين "دب قطبى" ومعلقينه من قفاه وشكله مضروب لما طالع عين أمة والدب المسكين بيتلوى من الألم ويصرخ: "أنا أرنب أنا أرنب.. انا باعترف إنى أرنب"
والله ماكان ليها داعى التضحية بوجبة الملوخية بالأرانب والعيال أهم بيتصرفوا.. أنا عموماً اللى أستاهل خسارة الأرنب البلدى اليتيم اللى حيلتى لأنى شككت فى قدرات بوليس بلدى ومخبرين بلدى !

هناك تعليق واحد:

  1. فكرتنى بنكته قديمه ( هى قديمه بس شغاله !! )

    كان فيه جملين بيتمشوا فى الشارع
    و مره واحده وامام قسم البوليس
    جمل منهم طلع يجرى زى المجنون
    حصله الجمل التانى و سأله
    انت بتجرى كده ليه ؟
    قاله: انت مش عارف انهم بيمسكوا القرود اليومين دول ؟
    فقال الاول : طب و هو احنا قرود ؟
    قاله : ماهو عقبال ما يثبتوا ان احنا مش قرود حنكون متنا من الضرب .

    ردحذف